Classic Mike in de top sociaal ondernemen

“Wat Mike Kastrop met zijn sociaal ondernemerschap laat zien is uitzonderlijk en verdient alle waardering”, zei gedeputeerde Jan Nico Appelman bij de uitreiking van het certificaat behorende bij het PSO-keurmerk aan Mike Kastrop en zijn team. “Kenmerkend voor Mike’s sociale ondernemerschap is dat hij niet kijkt niet naar de beperkingen van mensen maar naar de mogelijkheden en het talent en dat is precies wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt nodig hebben.”

Foto: Onno Blauw

Jan-Nico Appelman en de wethouders Egge Jan de Jonge en Wim van der Es waren op vrijdag 18 februari naar de moderne werkplaats van Classic Mike – waar klassieke auto’s naar hun oorspronkelijke staat worden gerestaureerd - gekomen om het prestigieuze certificaat namens de PSO-organisatie te overhandigen. Zij deden dat in aanwezigheid van vele vertegenwoordigers van het ROC-onderwijs in Flevoland, Overijssel, Utrecht en Noord-Holland, de gemeenten Zeewolde, Nunspeet, Dronten en het Werkbedrijf Lelystad.   

De top in Nederland

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Classic Mike heeft op de Prestatieladder Socialer Ondernemen de PSO-Trede 3 gehaald en het PSO 30+ certificaat gekregen. Dat betekent dat Classic Mike de maximale score van sociaal ondernemerschap realiseert én dat minimaal 30% van het personeelsbestand dat in dienst is, bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nationaal behoort Classic Mike daarmee tot de top van sociale bedrijven in Nederland.

Social return

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties zoals Classic Mike door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Die inzet en social return heeft van Classic Mike internationaal veel erkenning opgeleverd, hij grossiert in internationale awards voor zijn automobielprojecten en dat draagt bij aan de groei die het bedrijf doormaakt. Die groei is dusdanig dat Kastrop momenteel plannen uitwerkt om zijn nieuwbouwpand op het Horsterparc met een tweede werkplaats uit te breiden, die eveneens werkplekken biedt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Kansrijke jongeren

Boven winst maken, is Mike Kastrops doel om continuïteit te realiseren door met kansrijke jongeren te werken. Hij biedt hun een werkplek in zijn werkplaats waar zij hun mogelijkheden en talenten kunnen ontdekken, verder ontwikkelen en inzetten.  De jongeren vormen zodoende de basis waarop Classic Mike floreert. Mike zegt daarover: “Jongeren krijgen hier de kans om met plezier aan mooie projecten te werken en gelijktijdig de fijne kneepjes van het restaureren, reviseren en herstellen te leren.” De succesvolle leer/werk aanpak van Mike heeft hem onlangs de nationale nominatie SBB Leerbedrijf 2022 en SBB Leermeester 2022 opgeleverd en hij dingt mee naar de titel Ondernemer van het Jaar 2022 van de Bedrijfskring Zeewolde.